Onderzoek 2019

Dit is het onderzoek van Jas.nl. De website heeft meer dan een jaar lang de bezoekers van de website Winterjassen.com en Jas.nl in kaart gebracht. In een meer dan jaar tijd werden een half miljoen bezoeken geregistreerd en zijn er meer dan 300 enquetes gehouden onder deze bezoekers. De resultaten zijn onderverdeeld in provincies. In het onderzoek is met name gekeken naar het koopgedrag van consumenten per regio.

Resultaten per Nederlandse provincie

De resultaten van het onderzoek zijn ondergebracht per provincie. Per provincie kunnen er forse regionale verschillen optreden. We hebben onder meer gekeken naar het soort jas dat gekocht wordt, hoeveel de bezoeker aan een jas besteedt, het geslacht van de consument, de woonplaats, de leeftijd en de frequentie van het aantal bestellingen. Op basis van deze gegevens hebben we generale uitspraken per provincie kunnen doen. De gegevens zijn geanonimiseerd verwerkt, wat betekent dat deze niet te herleiden zijn naar specifieke personen.

Groningen

We hebben gekeken naar de resultaten in de provincie Groningen. Wat meteen opvalt, is de frequentie waarin men een winterjas koopt. Groningers blijken namelijk zuinige consumenten bij de aanschaf van de winterjas. Zolang de winterjas niet kapot is, wordt deze niet of amper vervangen. Daardoor ligt de gebruikstijd van een winterjas op gemiddeld drie jaar.

In de provincie Groningen zien we forse regionale verschillen. In sommige regio’s is de consument bereid meer te betalen voor een winterjas dan in regio’s met een lager inkomen. Landelijk gezien doen Groningers het langst met een winterjas; zo’n drie jaar. Pas wanneer men toe is aan iets nieuws koopt men online een nieuwe winterjas. In rijke regio’s als Haren is men bereid meer aan een winterjas uit te geven dan consumenten in armere regio’s zoals Oude-Pekela en Nieuwe-Pekela.

Ten opzichte van de andere provincies zijn Groningers duurzame shoppers. De bestedingsruimte in de provincie Groningen ligt deels lager in vergelijking met andere provincies, waardoor men genoodzaakt is langer met een jas te doen.

Over het algemeen bestellen Groningse consumenten liever een jas online dan dat zij deze uit de kringloopwinkel of outletcenter halen. Enkel consumenten uit de regio’s met een lager gemiddeld inkomen kiezen vaker voor een tweedehands jas.

Jongere consumenten uit de provincie Groningen hebben doorgaans een hoger inkomen en daardoor meer te besteden. Daarom betalen jongeren gemiddeld een tientje meer per winterjas in vergelijking met oudere bezoekers. Met name de kwaliteit van de winterjas speelt een belangrijke rol. Wanneer de jongere consument eenmaal een winterjas heeft aangeschaft, wordt deze nog lang gebruikt. Dat heeft te maken met een culturele trend; jongeren in de provincie Groningen krijgen van huis uit al mee dat zij dergelijke producten langer kunnen gebruiken of een nieuw leven kunnen geven.

Friesland

In Friesland zien we dat steeds meer consumenten een lentejas kopen. De meeste consumenten die een lentejas kopen zijn de vijftig gepasseerd. Een belangrijke reden waarom de lentejas onder 50-plussers populair is, is het typisch Nederlandse weer. Zij vinden vaak een winterjas in de herfst nog te warm en een zomerjas in de lente nog te koud.

Dat terwijl Friese jongeren liever twee jassen aanschaffen. Zij schaffen liefst een winterjas en een zomerjas aan. Dat Friese 50-plussers liever een lentejas kopen, heeft ermee te maken dat zij hebben geleerd zich goed in te pakken tegen de kou. Wie zich niet goed kleedt, zal sneller ziek worden, is de gedachte. Daarnaast heeft ook de verminderde weerstand er vaak mee te maken.

Dat terwijl Friese jongeren liever kiezen voor twee jassen. In Friesland zien we dat jongeren een budget hebben voor twee verschillende jassen. Het inkomen over 50-plussers ligt doorgaans een stuk lager dan het geval is bij jongeren. Jongeren kopen zowel een winterjas als een zomerjas.

Dit komt overeen met het landelijk beeld betreft de lentejas. In heel Nederland worden meer lentejassen verkocht, maar de provincie Friesland is één van de provincies waar consumenten deze jas het vaakst kopen. Ook in Groningen en Limburg zijn lentejassen erg populair. De winterjas blijft voorlopig nog het populairst.

Het budget dat voor de aanschaf van een jas wordt vrijgemaakt, ligt in Friesland wel aan de lage kant. Over het algemeen wordt er maar weinig besteed aan de aanschaf van een winterjas. Het budget ligt tussen de 40 en 60 euro per jas. Er wordt wel steeds meer online gekocht, ook door 50-plussers.

Friese consumenten zien de online aanschaf van een jas als een gemakkelijker manier om dergelijke kleding aan te schaffen. Het kopen en passen van winterjassen wordt minder vaak in winkels gedaan, al heeft dat ook te maken met de toenemende leegstand van winkelstraten in Friesland. Bovendien zijn Friese consumenten overtuigd van de mogelijkheid om een jas retour te sturen. Deze mogelijkheid wordt dan ook veelal positief gewaardeerd.

Drenthe

De consumenten in de provincie Drenthe tonen aan waar zij goed in zijn; nuchterheid. Er wordt net als in de provincie Groningen niet snel een nieuwe jas gekocht. Drentse consumenten kiezen doorgaans voor twee jassen. Het gaat dan om de winterjas en de zomerjas.

De seizoensjassen worden door consumenten in Drenthe meestal overgeslagen. Slechts 25 procent van alle consumenten uit deze provincie bestelt een lente- of zomerjas. De winterjas is met een aankooppercentage van 65 procent nog steeds mateloos populair.

De consument in Drenthe denkt goed na over zijn aankoop. Gemiddeld komen bezoekers tenminste drie keer terug op de website alvorens zij hun aankoop bevestigen. Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten gretig gebruikmaken van de vergelijkingstool op de website en goed kijken naar online recensies.

Consumenten in Drenthe doen gemiddeld net als Groningers lang over het gebruik van een winterjas en zomerjas. Een jas wordt in Drenthe gemiddeld om de twee jaar vervangen.

Verder is te zien dat inwoners van de regio’s Assen en Emmen vaker online een winterjas bestellen dan inwoners van gemeenten als Gieten en Roden. Dat heeft mogelijk te maken met het inkomen en de samenstelling van de inwoners in kleinere gemeenten.

Jongere consumenten besteden doorgaans meer geld aan de aanschaf van een jas dan de oudere consumenten in Drenthe. Jongeren besteden gemiddeld zo’n 75 tot 100 euro per jas, terwijl consumenten met een leeftijd boven de 55 vaker kiezen voor een goedkopere jas.

Ten slotte speelt ook de mode mee. Jongeren hechten meer waarde aan welke trends er jaarlijks veranderen. Het aankoopgedrag van jongeren in Drenthe zorgt ook voor de iets lagere gebruiksduur. Waar oudere consumenten zo’n drie jaar met een jas doen, besteden jonge Drentse consumenten zo’n 1,5 jaar met een jas. Zij volgen graag de mode en kijken regelmatig naar de nieuwe trends op onze website.

Overijssel

In Overijssel gebruikt zo’n 60 procent van alle online consumenten Jas.nl om een nieuwe jas te kopen. In deze provincie is er een sterke transitie gaande van het shoppen offline naar het shoppen online. Het in store kopen van een winterjas wordt steeds aantrekkelijker volgens de consument, gezien de mogelijkheid om te passen en eventueel te retourneren.

Consumenten in Overijssel zijn doorgaans mensen met een drukke baan. Dit houdt in dat zij vaak geen tijd hebben of vinden om een jas aan te schaffen. De winkelstraten in Zwolle leggen het daardoor steeds vaker af tegen Jas.nl.

Er zijn in Overijssel diverse regionale verschillen. Rondom de omgeving van Zwolle wordt doorgaans veel meer besteed aan het online aanschaffen van een jas dan bijvoorbeeld consumenten uit Enschede doen.

Consumenten uit Enschede behoren tot een van de armste gemeenten van Nederland. Om die reden maken zij slechts zo’n 30 tot 50 euro voor de aanschaf van een jas vrij. Bovendien doen consumenten uit Enschede veel langer met een jas dan consumenten uit Zwolle. Consumenten uit Staphorst geven met zo’n 150 euro voor een winterjas veel meer uit.

Er is dus sprake van een sterke verdeeldheid tussen de diverse regio’s. Een winterjas gaat in Enschede zo’n drie jaar mee, terwijl een consument uit Zwolle de jas na twee jaar al vervangt. We zien ook dat de trends vaker in de rijkere regio’s gevolgd worden.

Ten slotte is te zien dat vrouwen in de leeftijd van 25-34 jaar doorgaans vaker online jassen shoppen dan hun mannelijke doelgroepgenoten. Mannen zien de aanschaf van een jas vaak als noodzakelijk, terwijl vrouwen dit meer zien als een vorm van online shoppen en ontspannen. Mannen kiezen hun winterjas vaak op basis van functionaliteit, terwijl vrouwen uit Overijssel liever kiezen op basis van de laatste mode, trends en persoonlijkheid.

Flevoland

De bestedingsruimte van consumenten in de provincie Flevoland liggen gemiddeld ver onder het landelijk gemiddelde. In het onderzoek houden we een landelijk gemiddelde van 19.000 euro aan. Dit betekent dat er grote tegenstellingen zijn in de provincie Flevoland.

Deze tegenstellingen zien wij ook terug in het koopgedrag van online consumenten op onze website. Consumenten in de provincie Flevoland laten een duidelijke scheiding zien tussen demografische en budgettaire verschillen.

Jonge consumenten uit de provincie Flevoland in de leeftijd van 25 tot 34 jaar verdienen doorgaans het meest. Zij besteden ongeveer tot 75 euro voor een goede jas. Zij kopen wel een jas met het oog op de langere termij. Flevoland is een van de armste provincies in Nederland en heeft een groot contrast in vergelijking met Zeeland. Er wordt vaak ook maar één jas per jaar gekocht. In veel gevallen is dit de gewone winterjas, die ook aan het begin van de lente, herfst en zomer wordt gedragen.

Deze jas gaat ongeveer twee tot drie jaar mee en wordt niet snel vervangen. De verschillend in huishoudens in Flevoland zijn dan ook groot. Jonge gezinnen kiezen voor duurdere jassen, maar ouderen in Flevoland laten juist het tegenovergestelde zien.

Consumenten tussen de 55 en 69 jaar kopen hun winterjas namelijk vaak nog in de winkel. Als zij wel online bestellen, hebben zij er een veel kleiner budget voor over in vergelijking met jonge consumenten. De gemiddelde aanschafprijs ligt op zo’n 50 euro voor een winterjas, over drie jaar.

Over het algemeen gaan inwoners van Flevoland niet met de laatste modetrends mee. Zij kopen liever een functionele winterjas. De voorwaarde aan de aanschaf van een nieuwe winterjas is dat deze comfortabel en voldoende warm is. Of deze voldoet aan de laatste modetrends speelt bijna geen rol in de aanschaf van een jas.

Gelderland

In Gelderland wordt er relatief veel geld uitgegeven aan de aanschaf van een jas. Over het algemeen zijn consumenten uit deze provincie in het bezit van jassen voor alle seizoenen. We vinden vaak een winterjas, zomerjas, regenjas en lentejas aan de kapstok. Dit heeft ermee te maken dat er regelmatig een nieuwe jas wordt aangeschaft.

Deze consumenten kopen vaak een jas per seizoen in het voren. Dat betekent dat er in de winter alvast een jas voor de lente en in de lente alvast een jas voor de zomer wordt aangeschaft. Consumenten in Gelderland denken dus graag vooruit.

Bovendien bestellen zij maar wat graag online. Het instore kopen van een jas wordt bijna niet meer gedaan. We zien dat 80 procent van de bezoekers uit Gelderland ook daadwerkelijk over gaat tot de aanschaf van een jas op onze website.

Daarmee is Gelderland een provincie waar een van de hoogste conversies worden gehaald. Men is bereid gemiddeld zo’n 100 euro voor een winterjas, 75 euro voor een regenjas, 75 euro voor een zomerjas en 50 euro voor een lentejas te betalen.

Consumenten uit Gelderland volgen bovendien regelmatig de laatste trends en adviezen op onze website. Ze zijn erg modebewust en kiezen vaak voor een kwalitatief goede jas conform de laatste modetrends.

Ook oudere consumenten besteden in Gelderland regelmatig iets meer dan gemiddeld aan de aanschaf van een jas. Daarmee laat de provincie Gelderland een bijzondere situatie zien. Er is wel een groot verschil tussen waar men het meeste budget aan een jas wil uitgeven. In de regio Arnhem en Nijmegen betaalt men doorgaans minder voor een winterjas dan bijvoorbeeld op de Veluwe, de Achterhoek en Zuidwest-Gelderland het geval is.

Dit is in lijn met het inkomen. Dit zijn namelijk regio’s die behoren tot de rijkste regio’s van Nederland.

Utrecht

Consumenten uit de provincie Utrecht kopen het liefst een nieuwe jas online. Daarmee heeft de provincie Utrecht de transitie van instore een jas kopen naar online een jas kopen al gemaakt.

In Utrecht worden veel zaken al online aangeschaft. Hoewel men doe-het-zelfproducten, bloemen en planten nog wel in de winkel koopt, worden veel andere gebruiksvoorwerpen wel online besteld. Dit geldt voor bijvoorbeeld elektronica en vrijetijdsartikelen. Daaronder worden jassen ook gerekend. Uit onderzoek blijkt al dat zo’n 25 tot 33 procent van de dagelijkse bestedingen online wordt gedaan.

Dit zien we ook op onze website terug. Met name de jonge groep consumenten met de leeftijd tussen de 18 en 35 jaar gaan steeds minder vaak de deur uit om een jas aan te schaffen. Bij een product als een jas wordt een online bestelling gedaan. Winkelen is dan vaak niet meer nodig.

Inwoners van de provincie Utrecht kopen graag een jas online, maar er zijn ook regionale verschillen. Zo is op te merken dat inwoners uit een gemeente als Nieuwegein een jas liever online kopen dan in de winkel.

Dit heeft te maken met het gemak waarmee een jas online besteld kan worden. De website biedt allerlei mogelijkheden om filters te gebruiken. Zo kan men een filter instellen op het soort jas, het merk, de maat, kleur en verschillende aanbieders van de jassen. Consumenten uit de provincie Utrecht maken dan ook veelal gebruik van de filters.

Dat consumenten uit de provincie Utrecht steeds vaker een jas online kopen heeft te maken met de toenemende koopkracht. In Nieuwegein, Amersfoort, Houten, Veenendaal, Woerden en Zeist kiezen consumenten vaker voor Jas.nl om een nieuwe jas te kopen.

Er wordt ook meer aandacht besteed aan de laatste trends. We zien dat jassen steeds vaker besteld worden nadat onze blogs over de laatste trends gelezen zijn. Daarmee is Utrecht een van de meest modieuze provincies van ons land.

Noord-Holland

Inwoners van de provincie Noord-Holland zijn frequente bezoekers van onze website. Zij kopen vaker online jassen en zijn bereid daar meer aan uit te geven. Consumenten uit de provincie Noord-Holland hebben doorgaans een hoger inkomen en maken daarom meer budget vrij om kwalitatief goede jassen te kopen. Dit in tegenstelling tot hun Friese oosterburen.

Zeker in vergelijking met provincies als Groningen en Drenthe wordt er regelmatig vaker een jas gekocht. In Groningen gaat een jas gemiddeld drie jaar mee, maar in de provincie Noord-Holland wordt vrijwel iedere twee jaar een jas gekocht.

Het hele bestedingspatroon verschilt in Noord-Holland behoorlijk in vergelijking met de andere provincies. Ten eerste kopen consumenten liever geen tweedehands jas, maar schaffen zij liever een nieuwe jas aan. Wanneer de jas over twee jaar niet meer naar wens is, wordt deze gewisseld van eigenaar en koopt de consument zelf een nieuwe jas via onze website.

Consumenten uit Noord-Holland kopen niet alleen vaker een nieuwe jas, maar zijn ook bereid er meer aan te besteden. Het inkomen in de provincie is de afgelopen jaren flink gestegen, waardoor de bestedingsruimte verder toegenomen is. Consumenten in de provincie Noord-Holland betalen soms tot wel 200 euro voor een kwalitatief goede jas.

Men heeft behoorlijk wat eisen aan een dergelijke jas: deze moet van een goed merk zijn, voorzien zijn van kwalitatief goede materialen en lang meegaan. Het online bestellen van een jas wordt volgens consumenten uit Noord-Holland steeds gemakkelijker.

Zij kopen dan ook het liefst een jas op afstand. Het instore shoppen naar een jas is voor de drukke forens uit Noord-Holland niet meer van deze tijd. Men heeft vaak maar weinig tijd om een nieuwe jas te kopen en deze te passen in de winkel. Consumenten uit Noord-Holland maken liever meteen een goede beslissing en kopen een nieuwe jas online.

Zuid-Holland

In de provincie Zuid-Holland merken we een groot verschil in het koopgedrag van vrouwelijke en mannelijke consumenten. Vrouwelijke consumenten uit deze provincie zijn namelijk sneller geneigd om een nieuwe jas te kopen in vergelijking met mannelijke consumenten uit Zuid-Holland.

Voor iedere jas die een mannelijke consument vervangt, vervangt een vrouwelijke consument de jas al twee keer. Vrouwelijke consumenten uit Zuid-Holland kopen bovendien jassen voor alle seizoenen, dus ook voor de lente en de herfst. Dat terwijl mannelijke consumenten enkel een zomerjas en een winterjas kopen.

Vrouwen uit de provincie Zuid-Holland hebben een voorliefde voor jassen. Voor ieder seizoen een aparte jas in een voor het seizoen geschikte kleur. Dat terwijl mannen vaker zakelijke kleuren kiezen en bovendien ook meer functionele jassen.

Op gebied van budget verschillen mannen en vrouwen in Zuid-Holland elkaar niet zoveel. Zij zijn beiden bereid te investeren in de aanschaf van een goede jas. Mannen besteden gemiddeld 60 euro per jas, terwijl vrouwen zo’n 70 euro per jas uitgeven.

Het koopgedrag is in Zuid-Holland verder gelijk. Mannen en vrouwen doen even lang met een jas. In landelijk opzicht is te zien dat consumenten uit Zuid-Holland vaak meer te besteden hebben en daardoor sneller een jas kopen in vergelijking met andere provincies boven de rivieren.

Voorbeelden van regio’s waar relatief veel geld aan een jas wordt uitgegeven zijn onder meer Alblasserwaard en Rotterdam. In Rotterdam wordt nog meer geld uitgegeven aan een jas dan in Alblasserwaard. Rotterdammers geven vaak rond de 100 euro aan een jas uit.

Landelijk gezien spant Rotterdam in het opzicht van budget de kroon. In Rotterdam liggen de inkomens fors hoger dan in bijvoorbeeld Groningen, waardoor men bereid is meer voor een jas te betalen. In Rotterdam staat de kwaliteit bijvoorbeeld voorop. De kwaliteit van een jas en bekendheid van een merk spelen daarin een belangrijke rol.

Zeeland

Het klimaat in Zeeland speelt een belangrijke rol in het aankoopgedrag van consumenten betreft jassen. Inwoners van Zeeland kopen namelijk het vaakst van alle consumenten in Nederland een regenjas. Gemiddeld kopen consumenten uit Zeeland twee regenjassen per persoon per jaar.

Met name de geografische ligging speelt een belangrijke rol in dit aankoopgedrag. De afgelopen jaren kwam Zeeland regelmatig in het nieuws over wateroverlast in de provincie. In de maanden maart en april en in de herfst kan er behoorlijk wat regen vallen. Zeeland is een provincie waar regelmatig veel wind staat en regen valt. Daarom kiezen de consumenten verstandig en kiezen ze liever voor een regenjas.

Er is wel een belangrijk verschil te signaleren tussen mannen en vrouwen. Voornamelijk de vrouwelijke consument uit Zeeland kiest vooral voor een regenjas. Zij kopen in ieder geval voor meer seizoenen jassen dan mannelijke consumenten uit de provincie.

Mannen uit de provincie Zeeland kopen vaker een winter- en een zomerjas. Zij slaan de regenjas juist over. Regenjassen zijn er in zowel hardshell als softshell jassen. De softshell jassen ademen meer, terwijl de hardshell jassen meer waterdicht zijn.

We zien dan ook dat met name de hardshell jassen in de provincie Zeeland in trek is, terwijl de softshell jassen in andere provincies vaker verkocht worden. In sommige periodes valt er gemiddeld meer regen dan in de rest van Nederland, waardoor consumenten de aanschaf van een regenjas niet als overbodige luxe zien.

Consumenten uit de provincie Zeeland zijn niet bereid veel te betalen voor een regenjas. Gemiddeld geven zij zo’n 50 euro voor een regenjas uit, hetgeen aan de onderkant van het segment ligt. De besteding ligt tussen de 50 en 100 euro, maar een kwalitatief goede winterjas kost al gauw tussen de 150 en 200 euro. Er is maar een handvol consumenten die bereid is deze prijs te betalen voor een dergelijke regenjas.

Noord-Brabant

Consumenten uit Noord-Brabant kopen hun jas steeds vaker online. Met name de jonge inwoners van de provincie Noord-Brabant weten de weg naar Jas.nl goed te vinden. Er is al jaren sprake van een trend van instore shoppen naar shoppen online in Noord-Brabant.

Daardoor verdwijnen er steeds meer winkels in de winkelstraten van deze provincie. De bewoners van de provincie Noord-Brabant kopen het vaakst een zomerjas online, hetgeen te maken heeft met de ligging van de provincie. Gezien de meteorologische omstandigheden wordt het vaak warmer in het zuiden van Nederland dan in het noorden. Daardoor is de zomerjas een stuk populairder. De zomerjas wordt vooral gebruikt aan het begin van de zomer, wanneer het in de lente nog te koud is in de andere provincies om een zomerjas te dragen.

Oudere consumenten in de leeftijd van 55 tot 69 jaar kopen nog wel vaak een jas offline. Jongere consumenten kopen hun jas graag online. Met name het retourbeleid en het eenvoudig afrekenen spreekt hen aan.

Enkel in de provincie Limburg is het gemiddeld gezien warmer, waardoor ook daar vaak een zomerjas wordt aangeschaft. De zomerjas wordt vaak gebruikt aan het begin en het einde van de seizoenen wanneer het nog te koud is om zonder jas buiten te lopen.

Verder zijn er ook demografische verschillen. De inwoners van Noord-Brabant kopen graag hun jas online, maar oudere inwoners passen hun jas eerst alvorens ze deze aanschaffen. Het grotere aanbod op onze website staat daar tegenover. Daardoor is er een belangrijk verschil te zien in het koopgedrag van jongere en oudere consumenten uit de provincie.

Ten slotte hebben we gekeken naar de budgetten die men vrijmaakt voor de aanschaf van een kwalitatief goede winterjas. Het gemiddelde inkomen ligt in Noord-Brabant met een gemiddeld inkomen van 39.500 euro op jaarbasis veel hoger dan in sommige andere regio’s. Daardoor wordt er al snel tussen de 75 en 100 euro vrijgemaakt voor de aanschaf van een goede winterjas.

Limburg

In Limburg kan het in de zomer erg warm worden. Veruit de meeste weerrecords worden in Limburg gevestigd in de zomer. Ook in de lente ligt de temperatuur gemiddeld een stuk hoger dan in de andere provincies.

Gezien het voorjaar in Limburg vroeg kan beginnen, kiezen veel consumenten voor de aanschaf van een lentejas. De lentejas wordt meestal aangeschaft in de maanden februari en maart. In dergelijke maanden is de lentejas volgens consumenten uit Limburg het meest betaalbaar. De consument besteedt niet al te veel aan de aanschaf van een winterjas; zo’n 50 tot 75 euro.

Vrouwelijke consumenten kiezen vaker voor een lentejas dan mannen. Een lentejas verliest wel steeds meer het suffe karakter gezien de vele mogelijkheden in kleuren. Een lentejas wordt door online consumenten vaak online gekocht en wordt meestal niet instore gepast.

De lentejas is wel erg populair in Limburg in vergelijking met de andere regio’s in Nederland. De geografische ligging en de gevestigde weerrecords zijn daar het meest debet aan.

Over het algemeen signaleren we dat er relatief veel geld aan de winterjas wordt uitgegeven. De lentejas is het meest populair in Limburg, maar daaraan wordt niet het meest uitgegeven. Het meeste geld wordt besteed aan een kwalitatief zeer goede winterjas. Men is bereid al gauw 100 tot 150 euro aan een winterjas uit te geven.

Voorwaarde is wel dat de winterjas dan lang mee gaat. Gemiddeld koopt men in Limburg eens in de twee jaar een nieuwe winterjas. Voor een lentejas is dat eens in het jaar, voor een regenjas eens in de anderhalf jaar. Een nieuwe zomerjas wordt eens in de drie jaar gekocht.

Statistisch gezien koopt men veel lentejassen, maar weinig zomerjassen. Dit gezien de temperaturen die in het zuiden van het land gehaald kunnen worden.

OnzeInstagram

@jaskopen

Ontvang denieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste jassen trends van 2019/2020? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Nadat je op inschrijven hebt geklikt, moet je de inschrijving bevestigen. Zo mis je geen enkele update.